سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

دبیرکل نهاد در دیدار با کتابداران استان گیلان:

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

دیدار و گفت و گوی مهدی رمضانی دبیر کل نهاد با کتابداران استان گیلان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در دیدار با کتابداران استان گیلان گفت: موقعیتی که ما در آن قرار گرفتیم، موقعیت مهم و اثرگذاری است؛ چراکه مجموعه‌ای را راهبری می کنیم که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است. در مدیریت این مجموعه فرصت انتقال، بهره برداری، اتصال با مردم، توسعه فضای آموزشی، تبیین فضای اجتماعی و گسترش و تعمیق مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان گیلان روز یکشنبه ۲۵ تیرماه با کتابداران استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست صمیمی با کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن تبریک عید غدیر و تسلیت فرارسیدن ایام محرم، از حضور در جمع همکاران اظهار خرسندی کرد و گفت: موقعیتی که همه ما در آن قرار گرفتیم، موقعیت مهم و اثرگذاری است؛ چراکه ما مجموعه‌ای را راهبری می کنیم که بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است. در مدیریت این مجموعه فرصت انتقال، بهره‌برداری، اتصال با مردم، بیان نکات حوزه فرهنگ، توسعه فضای آموزشی، تبیین فضای اجتماعی و گسترش و تعمیق مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد. من معتقدم اگر می‌خواهیم مسائل کتابخانه‌های عمومی کشور شامل مشکلات معیشتی همکاران، اشکالات ساختاری، تجهیزات، افزایش اعضا و... را برطرف کنیم، باید هم افق بوده، اهداف واحدی داشته باشیم‌ و همراه و منسجم با یکدیگر حرکت کنیم. هر آنچه باعث از هم‌گسیختگی انسجام ما باشد، به زیان مجموعه نهاد، کتابخانه‌ها، کتابداران و اعضا خواهد بود.

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

ضرورت شناخت ریشه‌های هویتی برای افزایش انگیزه و انرژی

رمضانی با اشاره به اینکه کتابدار و اعضا دو عنصر پایدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند، گفت: ساختار کتابخانه‌های عمومی سال ۱۳۴۴، همزمان با شکل‌گیری برخی مراکز فرهنگی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت. قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در ایران حدود ۱۰۰ سال عمر دارد؛ بنابراین ما باید ریشه‌های هویتی خودمان را بشناسیم تا برای پیشبرد کارمان انگیزه و انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت تأثیرگذاری اجتماعی گفت: اگر کتابخانه‌ای فعال نیست، باید بسترسازی لازم برای فعال بودن آن انجام شود؛ چراکه اگر توقع حمایت و توجه برای رفع مشکلاتمان را داریم، باید در جامعه تأثیرگذار باشیم.

جلوگیری از وارد شدن خدشه به حوزه اثرگذاری نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این مجموعه، از جمله اصلاح قانون تأسیس نهاد، اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون، اخذ مصوبه خرید خودرو برای کتابخانه سیار نهادی از دولت و... اشاره کرد و گفت: ما مجموعه نکات و مسائل نهاد را با توجه به فضای اثرگذار و اهمیت کتابخانه‌های عمومی پیگیری می‌کنیم و خوشبختانه در حال حاضر مسئولان کشور بر اهمیت کتابخانه‌های عمومی اذعان دارند. به دنبال این اتفاقات مسلماً مسائل کتابخانه‌های عمومی حل خواهد شد. بنابراین ما نباید اجازه دهیم که اثرگذاریمان خدشه‌دار شود؛ چراکه در صورت داشتن نهادی خدمت‌رسان و اثربخش است که می‌توانیم مطالبات عمیقی داشته باشیم. این اثرگذاری به همت نیروی کتابدار قابل انجام است.

وی افزود: امروز آنچه در دنیا مسئله مطالعه به موضوع خواندن تبدیل شده و خواندن در حال ترویج است. در فرایند خواندن، افزایش اطلاعات ضرورتی ندارد؛ مثلاً با خواندن کتاب کمیک، رمان عامه‌پسند و... چیزی به دانش شما اضافه نمی‌شود اما خواندن محسوب می‌شود. ان‌شاءالله به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه خواهیم کرد. در حال حاضر سند مطالعه مفید داریم که به زودی به سند خواندن تبدیل خواهد شد.

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

آموزش و روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران

رمضانی از دیگر اقدامات در حال انجام را روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران در قالب دوره‌های آموزشی دانست و گفت: منظور از همکاران، تمام نیروهای انسانی اعم از کتابداران و مدیران است؛ چراکه معتقدیم برای پیشبرد مسائل کتابخانه‌های عمومی نیازمند کسب اطلاعات و دانش روزآمد هستیم.

وی با اشاره به مسائل معیشتی همکاران گفت: پرداخت‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کاملاً منطبق با قانون خدمات کشوری است. ما در قانون تأسیس نهاد یک سری کلان‌مسئله، یک سری مسائل میانی مربوط به ارتباط نهاد و دولت و یک سری مسائل خرد مربوط به نحوه اداره کتابخانه‌ها داریم؛ مسائل ما باید در این تقسیم‌بندی‌ها رفع شود. بنده شخصاً و به واسطه معاونان و مدیران، کلان‌مسئله‌ها شامل قانون، آیین‌نامه اجرایی، حقوق، ساختار، نکات مالیاتی و... را پیگیری می‌کنم. در این فضا ما برای رفع نیازهای همکاران همه تلاش خود را می‌کنیم.

تلاش برای حال خوب خانواده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: از نگاه من مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک خانواده است. حال بنده زمانی خوب است که حال همه اعضای خانواده خوب باشد. اگر فرصت پیدا کنم که حتی هزار تومان به حساب همکاران واریز کنم، این کار را خواهم کرد و در راه افزایش رفاهیات همکاران از هیچ‌ تلاشی دریغ نمی‌کنم. مطمئناً هیچ مسئولی دوست ندارد همکارانش در مضیقه باشند؛ ما دوست داریم رفاه و آسایش همکاران فراهم باشد تا در فضای کار بهتر خدمت‌رسانی کنند.

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

تدوین نظام ارزیابی و تشویق در نهاد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سؤال کتابداران در خصوص بیمه تکمیلی، اظهار کرد: واگذاری و قرارداد بیمه تکمیلی یک فرایندی دارد که باید طی شود. کیفیت و استاندارد بهتر باید با هزینه اعلامی از سوی شرکت تناسبی داشته باشد. با لحاظ کردن این شرایط قرارداد منعقد می‌شود. 

دبیرکل نهاد در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین نظام ارزیابی و تشویق در نهاد افزود: قدر و ارزش کتابداران بجا است و حتماً باید همکاران خود را تشویق کنیم. نظام تشویق بصورت سیستماتیک صورت خواهد گرفت و قطعاً به این موضوع خواهیم پرداخت. 

محدودیت‌های موجود در نهاد در جابجایی همکاران

وی در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان ساعتی و جابجایی کتابداران نهاد نیز تصریح کرد: طبق رأی دیوان عدالت اداری این کار از حوزه اختیارات دبیرکل خارج شده و باید فرایند قانونی آزمون استخدامی طی شود. در خصوص جابجایی کارکنان نیز باید تأکید کنم ما به مانند سایر دستگاه‌ها نیستم و نبایستی آن توقع را از ما داشت. چراکه گاهی جابجایی کتابدار منجر به تعطیلی کتابخانه می‌شود. بنابراین ما به سختی می‌توانیم جابجایی را صورت دهیم و از این نظر دارای محدودیت‌هایی هستیم. وظیفه ما این است که مشکلات همکاران را برطرف نماییم اما باید ملاحظات خدمت‌رسانی را هم در نظر بگیریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص به‌روزرسانی بخش کودک کتابخانه‌ها تأکید کرد: قطعاً بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها نیازمند بروزرسانی است و اگر کتابخانه مرکزی رشت افتتاح شود متوجه خواهید شد که نظر ما در خصوص بخش کودک کتابخانه‌ها به چه شکل خواهد بود. در تغییر ویترین، تغییر دکوراسیون و تغییر رویکرد کتابخانه‌ها حتماً اقدام خواهیم کرد.

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

فرهنگ کارت و حکمت کارت خدمت تازه نهاد به همکاران

وی همچنین از عضویت کتابداران در صندوق هنر و دریافت «فرهنگ کارت» خبر داد و افزود: رایزنی‌های ویژه‌ای در خصوص فرهنگ کارت انجام دادیم و با توجه به خدمات خوبی که در این بستر ارائه می‌شود حتماً بخشی از نیازهای همکاران را پوشش خواهد داد. البته در ادامه این روند «حکمت کارت» نیز در آینده نزدیک در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت و همکاران می توانند از خدمات آن استفاده کنند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به سؤال کتابداری مبنی بر اینکه آیا درجه‌بندی کتابخانه صرفاً با توجه مساحت خواهد بود، نیز گفت: این سبک درجه‌بندی کتابخانه‌ها را قبول نداریم و مدل مطلوب ما طرح «مأموریت کتابخانه من» است که مسئول کتابخانه پیگیر کیفیت‌بخشی به کتابخانه‌ خواهد بود. 

نهاد در موقعیت مهم و اثرگذاری قرار دارد/ به زودی سند ترویج خواندن را به شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهیم کرد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
8 + 8 =